Facebook hirdetés és a Google Ads – összefüggések

Facebook hirdetés és Google Ads – hozz ki többet a PPC kampányaidból

Facebook hirdetés és Google Ads nélkül ma már szinte elképzelhetetlen a marketing gépezet. Ez is közrejátszik abban, hogy szédületes iramban fejlődik az online marketingre fordított összköltés az összes egyéb reklámcsatornához képest – derült ki a 2019-es évi Evolution Hungary-n bemutatott 2018-as reklámtorta adataiból.

Tavaly már 38,8%-os részesedést sikerült kihasítania a digitális reklámoknak a teljes piacból, és idén ez az érték várhatóan még emelkedni fog. Ez azt jelenti, hogy egyre több hazai cég nagyobb erőforrást biztosít az online marketingre, így egyebek mellett a Google és a Facebook hirdetés kattintásalapú rendszereire is.

A potenciál még mindig óriási ezeken a felületeken, azonban általánosan azt tapasztalom, hogy sok cég nem képes kiaknázni a PPC hirdetésekben rejlő lehetőségeket. Nincsenek rendszerbe szervezve az eszközök, hiányzik, vagy hiányos az értékesítési tölcsér, és nincs meg a megfelelő szaktudás sem sokszor, ami sikerre vinné a kampányokat.

Ezen felül sokszor elmarad az optimalizálás folyamata is: sok fiókban látjuk napi szinten új ügyfeleinknél, hogy elindultak a kampányok, és magukra is lettek hagyva. Ez azonban sokszor oda vezet, hogy a hirdetések nemhogy eredményt nem hoznak, de egyenesen veszteségessé válnak. A kreatívok és a szövegezések sokszor “elfáradnak”, a célközönség idővel ignorálni fogja, ha ugyanazokat az impulzusokat kapja, ráadásul a kismillió beállítási lehetőség folyamatos állítgatásával egyre jobb eredményeket lehetne elérni.

Ki kezelje a Facebook hirdetések és a Google Ads rendszereit?

A PPC marketing mára már külön szakmának számít, azonban sok KKV-nál nincs erre külön ember. Ebben a cikkben nem azt fogom bemutatni, hogyan készíts ütős PPC hirdetéseket – erről már több ezer írás született különböző guruktól és megmondóemberektől. Most azt fogom Neked megmutatni, hogyan tudod leellenőrizni a kampányaid eredményeit, akár házon belül készülnek, akár ügynökséggel dolgozol együtt.

Fő probléma: az idő

Jó munkához idő kell – ahogy szól a mondás. Igaz ez a PPC kampányok menedzselésére és elemzésére is. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy sokat dolgozol, vagy okosan. Ügynökségként mi is rengeteg partnerünk PPC fiókjait kezeljük és bizony sok időt elvisz a folyamatos elemzés és optimalizálás. Mindez megkerülhetetlen ahhoz, hogy a ránk bízott büdzsét a lehető legjobban használjuk fel, és egyre hatékonyabb kampányokat tudjunk építeni.

Nem mindegy nekünk sem viszont, hogy mennyi időt visz el egy-egy Google Ads fiók értékelése. Ezért olyan riportolási rendszert fejlesztettünk ki, amelynek alapjait most Veled is megosztom és amelyből profitálni tudsz.

  • ha cégvezető vagy, akkor bepillantást nyerhetsz kollégáid, vagy ügynökséged munkájának az eredményeibe
  • ha KKV alkalmazott vagy, aki a PPC fiókokat kezeli, úgy a munkád könnyebbé és eredményesebbé válik
  • ha ügynökség vagy, akkor pedig rengeteg időt és pénzt tudsz megtakarítani

Lássuk a fő problémát: ha Te szeretnéd a kampányaid VALÓDI eredményeit megnézni, úgy nem elégséges, ha az Ads felületén kattintgatsz. Bár a legtöbb lényegi információ ott fellelhető (CPC-k, konverziós költség, stb.), egy bizonyos pontig látod csak a folyamatokat. Nem látod például az Analytics-ben mért mutatókat, úgymint az Ads-ből érkező látogatók oldalon eltöltött idejét, a felhasználók viselkedését, stb.

Gyakorlatilag szinte semmit nem látni abból, amit az Analytics tárol, kivéve…

ha olyan felületen tekinted át a fő mutatókat, ahová be tudod csatornázni mindkét forrás eredményeit. Most megmutatom, hogy milyen, INGYENESEN használható lehetőséged van erre.

Google Data Studio – adatból információ – Így lásd át a Facebook hirdetés és a Google Ads rendszereit

A Google Data Studio (továbbiakban GDS) egy, a Google által fejlesztett, felhőalapú, adatvizualizációs szolgáltatás. Ráadásul rendkívül egyszerűen használható. Különböző adatforrásokból jeleníthetsz meg vele adatokat, ábrákat, grafikonokat. Az adatforrások hozzáadásához úgynevezett Csatlakozók kellenek (connectors). A Google saját termékeit díjmentesen használhatod, így az Ads-et és az Analyticset is.

A fizetős csatlakozókhoz (Facebook Insight, Facebook hirdetés, Instagram, LinkedIn, stb.) pedig itt a legjobb megoldás.

Regisztrálj a https://datastudio.google.com oldalon. Javaslom, hogy azt a Google fiókot rendeld hozzá, amelyik mögé az Analytics is be van kötve. Az adatforrások közül pedig add hozzá az Ads-et és az Analytics-et.

TIPP ÜGYNÖKSÉGEKNEK: bár nem díjmentes, mégis jobban megéri, ha szintén ennek a szolgáltatásnak (Supermetrics) a csatlakozóit használod. Ennek az az oka, hogy a Google alapcsatlakozóinál 1-1 fiókot tudsz csak hozzárendelni egy jelentéshez, viszont ha több ügyfeled fiókjait és weboldalád kezeled, úgy egyszerre hozzá tudod adni az összeset, és választhatod jelentés szintjén, hogy melyikre vagy kíváncsi!

Amennyiben csak 1 cég Ads és Analytics fiókjáról van szó, úgy elegendő az ingyenes változat is.

Nézzük, mi mit jelent a GDS-ben:

Adatforrás: ahonnan a rendszer begyűjti az adatokat. Ilyen pl. az Ads fiók, Analytics fiók, Facebook Insight, Google táblázat, de sima feltöltött fájl is lehet.

Mutatók: azok az értékek, amelyek az adott adatforrásban szerepelnek. Ads esetében ilyen az átlagos CPC, a konverziós költség, a kattintások száma, az átlagos pozíció, stb., míg Analyticsben ilyen a munkamenetek száma, az oldalon eltöltött átlagos idő, a visszafordulási arány, stb.

Grafikonok: a mutatók megjelenítésére szolgáló diagramok, mutatószámok. A sima kördiagramtól kezdve a komplexebb táblázatokig, vonaldiagramokig rengeteg félét használhatsz.

Több adatforrás használata – tekintsd át egy felületen a Facebook hirdetés és a Google Ads eredményeit

Tételezzük fel a példa kedvéért, hogy az aktuálisan futó Google Ads kampányaid következő mutatóit szeretnéd egy táblázatban megjeleníteni:

  • átlagos pozíció
  • átlagos CPC
  • kattintások
  • konverziók
  • költség/konverzió
  • felhasználónkénti bevétel
  • tranzakciók
  • visszafordulási arány
  • oldal/munkamenet
  • oldalon töltött átlagos idő

Mit tettél korábban, ha ezeket meg akartad nézni? Megnyitottad az Ads-et és az Analytics-et, utóbbiban pedig kampány szinten listáztad a Forrás/médium-okat az Ügyfélszerzés alatt. Agyrém, nemigaz?

GDS-ben ez a következőképp néz ki (a kampányokat direkt lerövidítettem). Fontos figyelembe venni, hogy ennél a projektnél, amiből kivágtam a képet, NEM az első vásárláson van a profit. Azért emelem ezt ki, mert sok cégvezető a PPC kampányoktól egyből azt várja, hogy azonnal megtérüljenek. Ma már azonban sok olyan piac létezik, ahol ez nem így működik és akár 2-4 vásárlásra is szükség van, hogy rentábilissá forduljanak a kampányok.

Mit látsz a képen? A fent felsorolt mutatókat egy táblázatban. Mindjárt megmutatom, hogy tudod Te is létrehozni, de előbb még egy fontos dolgot elmondok: onnantól kezdve, hogy ezt a táblázatot elkészítetted, már bármikor előveheted. Ha hozzáadsz egy Dátumtartomány választót a jelentéshez. Miért jó ez? Nem kell minden egyes alkalommal megnyitnod, leszűrnöd, stb. két felületen az adatokat, hanem egyszer összeállítod ezt, és bármilyen időintervallumra rá tudsz szűrni GDS-ben.

Hogyan tudod az adatokat összevonni?

Ahhoz, hogy két, vagy több adatforrásból meg tudj jeleníteni mutatókat egy táblázatban arra van szükség, hogy összevond az adatforrásokat. Erről itt részletesen írtam, de a fenti elkészítését most is leírom röviden.

Add hozzá az egyik adatforrást a jobb oldalsáv “Adatforrás” szekcióban, majd alatta megjelenik egy + jel, ahol továbbiakat is hozzá tudsz csatolni. A mostani példában az Ads és az Analytics lesz a két alanyunk.

Fontos: csak azokat a mutatókat tudod használni a jelentésben, amelyeket itt hozzáadsz. Tehát ha betetted pl. az átlag CPC-t és az átlagos pozíciót, de Ads-ből mást nem, úgy csak ezzel a két mutatóval operálhatsz. Viszont később bármikor szerkesztheted az adatok összevonását, így további mutatókat is hozzárendelhetsz.

Én hozzáadtam a fent felsorolt mutatókat Ads-ből és Analytics-ből egyaránt. Így lett egy közös halmazom.

Ezt követően nincs más dolog, mint hozzáadni egy Dátumtartomány szelektort (amellyel kijelölheted a jelentésben vizsgált időintervallum elejét és végét), illetve egy táblázatot.

A táblázatban pedig hozzá kell adni a megfelelő mutatókat.

Most jön a varázslat….

Mi történt? Mint láthattad, a két adatforrás összevonásakor a közös dimenzió a “kampány” lett. Ezt úgy képzeld el, hogy az értékek úgy jelennek meg, mintha az Ads-ben és az Analytics-ben is kampány szintjén vizsgálnád az eredményeket. Közös nevezőre hozza a két forrás mutatóit.

Még egy példa: jelenítsük meg egy diagramon az Ads-ből az átlagos CPC-t, és Analytics-ből a Felhasználónkénti bevételt. Miért jó ez? Láthatod, hogy időrend szerint mikor hogy alakult egy látogató megszerzése, és aznap egy látogató átlagosan mennyi bevételt termelt. Sőt: saját mutatót is létrehozhatsz GDS-ben a meglévőkből úgy, hogy matematikai műveletet rendelsz hozzá. A következő képlet pl. arra jó, hogyha a bruttó árbevételed 30%-a az átlagos profit, akkor megmutatja, hogy 1 felhasználó mennyi profitot termel átlagosan: felhasználónkénti bevétel x 0,3

A Felhasználónkénti bevétel és az Átlagos CPC egy grafikonon történő megjelenítéséhez azonban nem elég az összevont Adatforrás. Ennek az az oka, hogy a GDS-ben az adatforrásokat csak ugyanolyan dimenziók mentén tudod párosítani. A korábbi táblázat esetében ez a Kampány volt, amit értelmez az Ads és az Analytics is. A dátum viszont sajnos nem ilyen, mert kicsit másképp történik a hozzárendelés. Viszont:

ha létrehozol egy grafikont a Felhasználónkénti bevétellel és egy másikat csak az Átlagos CPC-vel, kijelölöd a kettőt, jobb klikk és Adatok összevonása, máris megszületik a két halmaz közös gyermeke.

A fenti képen látható, hogy mely napokon haladta meg a Felhasználónkénti bevétel az Átlagos CPC-t.

Egy ilyen jelentés elkészítése nagyjából 5 percet vesz igénybe. Arra biztatlak, hogy próbálkozz bátran: kísérletezz, játssz a rendszerrel, mert olyan jelentéseket és irányítópultokat tudsz létrehozni, amilyet csak szeretnél. Így olyan összefüggéseket tudsz feltárni, amelyekkel még jobb eredményeket érhetsz el a kampányaiddal, illetve ellenőrizheted kollágád, ügynökséged munkáját.

Segítséget kérnél saját mérési rendszered felállításában? Fordulj hozzánk bizalommal!

Szeretnéd kipróbálni 14 napig ingyen a fizetős csatlakozókat is? Akkor pedig kattints és próbáld ki a Supermetrics-et!

Hozzászólás