Az Instagram – köszönhetően az Instagram üzleti profil bevezetésének – viharsebességgel hódította meg az internetet, és mára már átlépte a több mint 1 milliárd felhasználót. A platform számtalan üzleti lehetőséget kínál a magyar vállalkozások számára. Egyre többen kezdik el használni, így folyamatosan növekszik a hazai tábor. Az viszont tény, hogy a cégek oldaláról nézve igazi rémálom a kezelése: a mobilközpontúság, továbbá a hiányos és alapszintű jelentések nagyban korlátozzák az optimalizálást.
Pedig az Instagram üzleti profil remek marketing eszköz. A számok ismerete nélkül azonban lehetetlen kihozni belőle a maximumot. Most megmutatom, hogyan tudod az Instagram eredményeidet kicsit jobban átlátni, hogy még ütősebbé változtathasd a kommunikációt.
Ehhez két eszközre van szükségi: az ingyenes Google Data Studio-ra, és a filléres előfizetéssel elérhető csatlakozóra. Ismerd meg, hogy melyik mire jó.
Google Data Studio – profi Instagram üzleti profil analitika
A Google Data Studio a Google díjmentesen használható, felhőalapú elemzőmegoldása. Segítségével egyetlen felületen megjeleníthetőek a különböző – elsősorban online – marketing csatornák eredményei. Ilyen például: a Google Ads, Youtube, Facebook, Instagram, Linkedin, stb.
Ahhoz, hogy a Google Data Studio meg tudja jeleníteni az adatokat, úgynevezett csatlakozókra van szükség. Ezek lényegében hidat képeznek az adott marketing csatorna és a szolgáltatás között. Tekinthetjük egyfajta API közvetítőnek is, ami kinyeri az adatokat, és továbbítja azokat.
A Google termékeit teljesen ingyen be lehet csatornázni a Google Data Studio-ba. Azaz egy felületen áttekintheted az Ads, Analytics, Youtube, stb. eredményeit, de Spreadsheet táblázatokból is megjeleníthetsz információkat.
Ha hozzáadtad a megfelelő csatlakozókat, onnantól kezdve olyan jelentéseket és dashboard-okat hozol létre, amilyet csak szeretnél. Számtalan diagram, mutató, kördiagram, táblázat és mátrix elrendezés áll rendelkezésedre, de a minden forráshoz külön sablont is biztosít.
Ahhoz, hogy ne csak a Google forrásokat tudd használni, a -re lesz szükséged. Ez a fejlesztőcsapat elkészítette a legtöbb, nem Google marketing csatornához a csatlakozót. A segítségével válnak elérhetővé a Facebook oldalad és hirdetéseid, vagy éppen az Instagram üzleti profilod eredményei. Most ez utóbbiról lesz szó.
Bevallom, én magánemberként és marketingesként sem rajongok az Instagramért, de vitathatatlan, hogy sok iparágban brutális eredményeket lehet vele elérni. Szakemberként azért nem kedveltem, mert az eredmények megtekintése kész rémálom volt: nem volt áttekinthető a felület, mobilon kellett nyomkodni folyamatosan, és nagyon kevés adatot szolgáltat a rendszer.
Így spórolunk időt az elemzéseken
Amióta a Google Data Studio-val készítjük az Instagram jelentéseket is, ez az érzésem elmúlt.
Az Instagram csatlakozója segít, hogy sokkal gyorsabban el tudjuk végezni az elemzéseket, jobban megismerjük a követőket és eredményesebbé tudjuk tenni a kommunikációt. Nincs szükség telefon nyomkodásra, mindössze pár kattintással elérhetővé válik minden fontos információ.
Ráadásul egyszerre több adatot is meg lehet jeleníteni, egy felületen. Például: adott időszak eléréseit, legjobban teljesítő posztjait össze lehet veni az Analytics adatokkal. Miért jó ez? Láthatóvá válik, hogy mely tartalmak teljesítettek jobban, és mikor kattintottak át többen a weboldalra.