A Google Data Studio a Google díjmentesen használható, felhőalapú szolgáltatása, amely különböző adatforrásokból (Google Analytics, Google Spreadsheets, Facebook Insight, Google Ads, stb.) képes megjeleníteni adatokat. Kiváló eszköz arra, hogy egyetlen felületen át lehessen tekinteni a különböző online marketing aktivitások eredményeit, és fel lehessen tárni olyan összefüggéseket, amelyekkel jobb eredményeket lehet elérni a kampányokkal.
Ahhoz, hogy a Google Data Studio-ban megjelenjenek az információk, úgynevezett csatlakozókra van szükség. Ezek segítségével gyűjti össze a rendszer a különböző felületeken rendelkezésre álló adathalmazokat, amelyeket azután különféle grafikonokon, táblázatokban és mutatókkal meg lehet jeleníteni. Már önmagában hatalmas segítség, hogy nem kell az egyes felületeket és Excel táblázatokat külön-külön bogarászni, mert egy felületen meg lehet jeleníteni mindent, de ennél sokkal többre is képes.
Rejtett összefüggések – így optimalizáld a kommunikácód
Vegyünk egy egyszerű példát: egy cég egyszerre futtat Facebook hirdetéseket, posztol a céges oldalon és méri a weboldal teljesítményét Google Analytics-el. Ha a cégvezető, vagy a marketinggel megbízott kolléga meg akarja tekinteni az eredményeket, úgy három felületet kell bogarásznia. Ez nem csak időrabló, hanem kevésbé hatékony is.
Miért?
Mert így csak azt tudja megnézni, hogy külön-külön az egyes eszközök hogyan teljesítenek. Azt viszont nem, vagy csak nyögvenyelősen fogja tudni megtekinteni, hogy az egyes források milyen eredményt tudtak elérni adott időszakban. Például, meg akarja nézni a következőket, adott időszakra:
- hogyan alakultak a Facebook posztok és hirdetések elérései
- összevetve azzal, hogy mely napokon érkezett több, valóban releváns átkattintás a weboldalra
Az elavult módszer a következő lenne: le kellene töltenie a Facebook Insight és a hirdetések eredményeit Excel fájlként. Ezt követően mindegyikben sorba kell rendezni elérés szerint. Meg kell nyitni az Analytics-et, és a forrás/médium alatt, ugyanazt az időszakot kijelölve, rá kell szűrnie a Facebook forrásokra. Máris elrepült legalább fél óra emberünk életéből, mire elérkezett oda, amit szeretne igazán látni. És ez még csak egy információ a sokból…
Ezt két kattintással ki lehet váltani a Google Data Studio segítségével. Egyetlen egyszer kell csak létrehozni egy jelentést, és onnantól már csak az időintervallumokat kell állítani. Egy lapon meg lehet jeleníteni a Google Analytics forrást mondjuk egy idődiagramon, alatta pedig az említett Facebook eléréseket.
A képen a következőt látni: felül a Google Analytics-ből kinyert, Facebookról érkezett munkamenetek és tranzakciók száma látszik, alatta pedig a Facebook posztok elérései, ugyanabban az időszakban. Nagyon érdekes, de itt például hiába futott kampány október 21 és december 20 között, érdemben nem nőtt az átkattintók száma, ellenben szeptember 21 és december 30-án volt két olyan nap, amikor kiugróan sokan érkeztek a legnagyobb közösségi médiából a weboldalra. A jobb felső sarokban látható dátumválasztó segítségével pedig valóban pár kattintással meg lehet tekinteni különböző időszakokat anélkül, hogy újra és újra Excelben és Analytics-ben kellene bogarászni.
Nézzünk egy másik példát: hogyan lehet egy Google Ads kampány legfontosabb mutatóit, beleértve az Analytics-ben is szereplő információkat egy táblázatban megjeleníteni? (átlagos pozíció, átlag cpc, konverziók száma, visszafordulási arány, felhasználónkénti bevétel, oldal/munkamenet, oldalon eltöltött átlagos idő)? Így:
A Google Data Studio segítségével egyszerre több adatforrás mutatóit is meg lehet jeleníteni egy közös táblázatban, grafikonon, mutatóban. Hogyan lehet mindebből jobb eredményeket elérni?
Úgy, hogy mélyebben tudod elemezni az egyes marketing csatornáid, és össze tudod hasonlítani az egymásra épülő, vagy éppen különböző felületeken elérhető adatokat. Így ami jobban teljesít, azt erősítheted, ami rosszabbul, azt elvetheted. Mindezt egy könnyen kezelhető és áttekinthető felület segítségével.
Ahhoz, hogy nem Google csatornákat (Ads, Youtube, Analytics, stb.) is be tudj csatornázni Google Data Studio-ba, külső adatforrásra van szükséged. Hosszú hónapokon át tartó kutatást követően ügynökségünk a Supermetrics mellett tette le a voksát. Ár/ érték arányban verhetetlen, és mind KKV-knak, mind ügynökségeknek, szabadúszóknak tökéletes választás.