Dajka Gábor az Online Marketing és Pszichológia című könyv írójának tettünk fel öt kérdést. Gábor marketingszakértő és business coach, aki folyamatosan fejleszti a személyiségét, és szeret keményen odaszólni a szakmának. Kevesen tudják róla, de szuperérzékeny, ami azt jelenti, hogy a környezetét alaposabban dolgozza fel, mint a többség, ami nagyban segíti a munkájában.
Miért írtad meg ezt a könyvet?
Ennek nagyon egyszerű története van. Mert nem találtam ilyet a hazai piacon. Az elmúlt 10 évben szinte az összes hazai marketinges könyvét megvásároltam és elolvastam, de nem kaptam meg azokat a válaszokat, amit én kerestem. Ezek a könyvek nekem kevesek voltak, így úgy döntöttem, hogy akkor megírom én azt a könyvet reklámpszichológia és fogyasztáslélektan témában, amit én szerettem volna mástól elolvasni.
Mennyi ideig írtad, vagy írtátok?
Három éven keresztül éjjel-nappal írtam. A könyv egy-egy fejezetéből cikkeket készítettem és Facebook csoportokban osztottam meg, majd figyeltem a reakciókat és csiszoltam a kéziraton. Például ha a vállalkozóknak vagy a marketingeseiknek már túl összetett volt az adott téma, akkor lejjebb csavartam a potmétert és csiszoltam a kéziratban az adott fejezetet. Ha pedig a gondolataimra több ellenérv is érkezett – hiszen nem mindig csak nekem lehet igazam –, akkor több szemszögből igyekeztem megközelíteni a témát. Bár a könyvet én írtam, de legalább százan szerkesztették.
Te vagy az, akiről mindenkinek megvan a maga véleménye mind szakmai, mind vállalkozói körökben. Ez milyen érzést kelt benned?
Megosztó vagyok, a személyiségem megítélése egy spektrum két szélsőséges végpontján szokott elhelyezkedni. Szinte alig van középút. Ez persze természetes, csak rám ez különösen igaz, vagy gyűlölnek, és tartanak tőlem, vagy a közelemben akarnak lenni, és lelki közösséget szeretnének velem kialakítani. A magánéletemben nem élem meg ezt a szélsőséget. Teljesen átlagos vagyok, átlagos problémákkal, normális emberi kapcsolatokkal.
Ha ellátogatunk a weboldaladra, akkor azt látjuk, hogy folyamatosan képzed magad. Ez miből fakad?
Megvan bennem a versenyszellem, ami valószínűleg a félelemből gyökerezik. És talán ha nagyító alatt értelmezzük ezt a kettőt, akkor az egyenlőség végén az imposztor szindrómát kapjuk meg. Bárhogy is, én a folyamatos képzésekben hiszek. Szerintem ez kulcsfontosságú annak, aki hosszú éveket szeretne eltölteni ebben a szakmában, és nem csak egynyári kalandnak tekinti ezt a fajta munkát. Nekem ez hivatás, hiszen vállalkozóknak – akik ugyanolyan emberek mint bárki más – segítek egy olyan témában, amit ők még nem értenek, nem tudnak hatékonyan végezni. Sokszor több év munkájával összekuporgatott összeget bíznak rám a kereskedők, hogy indítsam be a cégüket, segítsek megvalósítani az álmukat. Ez pedig felelősség!
Hogyan látod a jövőt?
Az ígéret az, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásával minden egyre egyszerűbb és könnyebb lesz. A gépek elvégzik majd a kreatív részét a marketingnek, illetve az unalmas munkákat is. Ezzel szemben egyre nehezebb dolgunk van, hiszen a technikai fejlődést, a változásokat le kell követnünk és alkalmaznunk is érdemes. Személy szerint, nekem sokkal több munkám van, mint mondjuk öt évvel ezelőtt. Valószínűleg hamarosan szabályozni is fogják az AI-t, amivel tovább fog bonyolódni ez az egész.
Izgalmas évek elé nézünk.
Dajka Gábor elérhetősége: